Το 2020 ετοιμαζόταν να γίνει μια μεγάλη χρονιά για τη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών. Μια νέα γενιά κονσολών και μερικά από τα πιο πολυαναμενόμενα παιχνίδια εξασφάλισαν ότι υπάρχουν πολλά να περιμένουμε.
Ο κορονοϊός όμως είχε διαφορετική άποψη όπως φάνηκε. Όπως και άλλες πολλές επιχειρήσεις, η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών δεν έχει ανοσία σε αυτό το άνευ προηγουμένου γεγονός και όλα τα events, τα παιχνίδια και οι κονσόλες έχουν επηρεαστεί.
Ανάπτυξη από το σπίτι
Για τους προγραμματιστές παιχνιδιών, ο COVID-19 δημιούργησε πολλά θέματα. Τα εθνικά μέτρα για lockdown και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης έχουν εμποδίσει τις εταιρείες από το να λειτουργούν κανονικά, τροφοδοτώντας συζητήσεις για το πώς λειτουργεί η βιομηχανία τώρα και σε έναν κόσμο μετά τον ιο. Αυτά κυμαίνονται από μεγάλα, προφανή ερωτήματα, όπως το μέλλον των μεγάλων βιομηχανικών εκδηλώσεων όπως η E3, έως και θέματα που αφορούν λιγότερο το κοινό, όπως η προστασία της υγείας των προγραμματιστών παιχνιδιών.
Όπως συνέβη και σε πολλούς από εμάς όμως, η μεγαλύτερη αλλαγή ήταν η δουλειά από το σπίτι. Για κάθε προγραμματιστή που ήταν συνηθισμένος στη ζωή του γραφείου, το πρώτο βήμα ήταν η καθιέρωση του «business as usual» από το σπίτι, ένα ιδιαίτερα σημαντικό μέτρο, δεδομένου ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την πανδημία.
Οι προγραμματιστές στη Riot, για παράδειγμα, έπρεπε να ξεκινήσουν την έκδοση beta του επερχόμενου FTP FPS Valorant εξ αποστάσεως, και να βρουν έναν τρόπο να το κάνουν ομαλά, σαν να ήταν όλοι στο γραφείο με συστήματα που λειτουργούσαν κανονικά. “Είναι ενδιαφέρον ότι οι πολυπλοκότητες που αντιμετωπίζουμε είναι τα πράγματα που συνήθως θεωρούμε δεδομένα”, συνέχισε. “Για παράδειγμα, οι σχεδιαστές συνηθίζουν να συσσωρεύονται γύρω από έναν χώρο εργασίας – μετά από μια δοκιμή παιχνιδιού – για να δώσουν σχόλια και να σκεφτούν πώς θέλουν να τροποποιήσουν τα πράγματα. Κάθε δεδομένη μέρα, βλέπω καλλιτέχνες στα γραφεία του άλλου να παρέχουν σχόλια. Αυτό έπρεπε να αλλάξει. Υπάρχουν προκλήσεις, αλλά η ομάδα του Valorant πιστεύει ότι υποστηρίζεται – ειδικά από τις ομάδες IT και ασφάλειας της Riot – για να επιλύσει τα πράγματα όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα.”
Εκτός από την ανάπτυξη πριν από την κυκλοφορία, η διάθεση του Valorant επηρεάστηκε επίσης από την αυτο-καραντίνα. “Είχαμε προγραμματίσει ζωντανές εκδηλώσεις για αρκετούς Influencers να ξεκινήσουν την δοκιμή πριν από την beta έκδοση”, δήλωσε η Anna Donlon, εκτελεστική παραγωγός του Valorant. “Αλλάξαμε εντελώς την προσέγγισή μας και τις κάναμε εικονικές αντί για αυτοπροσώπως. Είμαστε επίσης εξαρτημένοι από πολλές ομάδες και συνεργάτες για να μας βοηθήσουν να κυκλοφορήσουμε το Valorant”.
Η Bungie – η κύρια έδρα της οποίας βρίσκεται στο Σιάτλ, μία από τις πρώτες αμερικανικές πόλεις που επλήγησαν από την πανδημία COVID-19 – έλαβε μέτρα για την υλοποίηση στρατηγικών εργασίας από το σπίτι πριν από πολλές άλλες στις αρχές Φεβρουαρίου, όπως η παροχή φορητών υπολογιστών για προγραμματιστές και play-testing χρησιμοποιώντας το Google Stadia, για τη μείωση ορισμένων από τους προφανείς πονοκεφάλους.
“Η απόκτηση playtests σε κλίμακα είναι δύσκολη – εμπλέκεται πολύ εύρος ζώνης – οπότε η [Stadia] συνεργάστηκε μαζί μας για να το ρυθμίσει και φάνηκε ότι θα ήταν μια πραγματικά καταπληκτική λύση για εμάς”, εξήγησε ο Patrick O’Kelley. “Δεν είναι κάτι που αρχικά σκεφτήκαμε, αλλά φαίνεται ότι θα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνεχίσουμε να κάνουμε τακτικά playtests και να το κάνουμε πολύ εύκολα.”
Όπως η Riot και η Bungie, το φινλανδικό στούντιο Remedy (Control, Alan Wake), το οποίο απασχολεί 260 άτομα από 25 χώρες, ξεκίνησε τις προετοιμασίες για εργασία από απόσταση τον Φεβρουάριο. Για να αναδημιουργήσει περιβάλλοντα εργασίας στο σπίτι, η Remedy έστειλε τις καρέκλες γραφείου των εργαζομένων σε υπαλλήλους, μαζί με άλλο εξοπλισμό για να διευκολύνει τη μετάβαση. Ωστόσο, τα ζητήματα εύρους ζώνης και καθυστέρησης γίνονταν όλο και πιο ενοχλητικά καθώς οι πάροχοι διαδικτύου αγωνίζονταν με το ότι περισσότερες εταιρείες εργάζονταν εξ αποστάσεως.
Τα προβλήματα με το bandwidth και το latency γίνονται όλο και πιο δύσκολα, καθώς οι παροχείς ίντερνετ προσπαθούν να καλύψουν όλο και περισσότερο κόσμο που δουλεύει από το σπίτι.
“Όταν πηγαίνετε σε μια κατάσταση όπου το 85% της εταιρείας σας εργάζεται εξ αποστάσεως, αυτό είναι πολύ διαφορετικό”, δήλωσε ο Διευθυντής Επικοινωνιών της Remedy Thomas Puha. “Η απομακρυσμένη χρήση της επιφάνεια εργασίας στον υπολογιστή στο γραφείο, για παράδειγμα, λειτουργεί εκπληκτικά καλά, αλλά δεν είναι τέλειο. Εάν ο υπολογιστής εργασίας σας είναι στο σπίτι, δεν έχετε απομακρυσμένη επιφάνεια εργασίας στο γραφείο. Χάνετε την πρόσβαση σε ορισμένα προτερήματα που θα είχατε σε εκείνον τον υπολογιστή που αναπτύσσετε builds σε consoles. Δεδομένου ότι τα μεγέθη των παιχνιδιών είναι τεράστια αυτές τις μέρες, η μεταφορά 30-60 gigabyte για να δοκιμάσετε ένα build σε εσωτερικό δίκτυο δεν αποτελεί πρόβλημα. Ωστόσο, το να το κατεβάσεις εκτός γραφείου, είναι πρόβλημα”.
Ο αγώνας για ορισμένους υπαλλήλους να επικοινωνούν αποτελεσματικά ενώ εργάζονται εξ αποστάσεως έχει επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τεχνικά ζητήματα. “Δεν μπορούμε να κάνουμε playtest πολύ καλά λόγω του desktop streaming”, δήλωσε ένας ανώνυμος εργαζόμενος στον χώρο ανάπτυξης AAA τίτλων. “Οι συζητήσεις για τον σχεδιασμό έχουν δεχθεί επίσης τεράστιο πλήγμα. Όλοι βρίσκονται σε συναντήσεις όλη την ώρα, οπότε δεν μπορώ απλά να βρω τα κατάλληλα άτομα για να επικοινωνήσω”.
Για μικρότερες εταιρείες ανάπτυξης, όπως η Frictional Games (SOMA, Amnesia: The Dark Descent), η αλλαγή ήταν πιο απλή. “Η απομακρυσμένη εργασία ήταν πάντα μια επιλογή και ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται οι περισσότεροι [υπάλληλοι] στη Frictional”, εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Frictional Thomas Grip. “Έχουμε λιγότερα από δέκα άτομα που χρησιμοποιούν το γραφείο και τα περισσότερα δεν είναι εκεί κάθε μέρα. Οι άνθρωποι χάνουν την κοινωνική επαφή και είναι σε θέση να μιλούν πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά, όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κάνουν τη δουλειά τους ή τον τρόπο εκτέλεσης των project, δεν υπάρχει καμία αλλαγή”.
Η μάχη ενάντια στις προσκλήσεις που προκαλεί ο COVID-19 στην υγεία
Η ευημερία των εργαζομένων έχει γίνει μια ολοένα και πιο σημαντική συζήτηση στη βιομηχανία πρόσφατα μετά τη δημοσίευση αναφορών για κρίσεις από προγραμματιστές σε πολλά στούντιο. Εν μέσω της πανδημίας του COVID-19, αυτές οι συνομιλίες σχετικά με τη σωματική, ψυχική και συναισθηματική ευημερία έχουν εξελιχθεί.
“Τα μεγαλύτερα πιθανά ζητήματα είναι εάν πολλοί άνθρωποι στην εταιρεία αρρωσταίνουν ή εάν κάποιοι ουσιαστικοί συνεργάτες έχουν προβλήματα με τη δουλειά τους”, δήλωσε ο Grip. “Αυτά είναι πράγματα που μπορούμε να κάνουμε και κάνουμε, ως προληπτική δράση. Φροντίζουμε όλοι να γνωρίζουν ποια μέτρα ασφαλείας πρέπει να λάβουν για να παραμείνουν υγιείς, ότι προσλαμβάνουν επιπλέον άτομα και μιλούν ήδη με τους συνεργάτες τους για πιθανές λύσεις”.
“Η απομακρυσμένη εργασία, σε συνδυασμό με το κλείσιμο του σχολείου, σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι με παιδιά πρέπει να κάνουν ταχυδακτυλουργικά με τις δουλειές τους. Για άλλους, τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης δημιουργούν συναισθήματα απομόνωσης και μοναξιάς, ιδιαίτερα για εκείνους που ζουν μόνοι τους. Μια ανασκόπηση που πραγματοποιήθηκε από το ιατρικό περιοδικό The Lancet, το οποίο εξέτασε τον αντίκτυπο της κοινωνικής αποστασιοποίησης στην ψυχική υγεία, έδειξε ότι οι μακρές περίοδοι καραντίνας θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μακροχρόνιες αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις.
Τα φιλανθρωπικά ιδρύματα ψυχικής υγείας του gaming έχουν παρατηρήσει αύξηση του αριθμού των επισκεπτών από την έναρξη της πανδημίας. Ο αυστραλιανός μη κερδοσκοπικός οργανισμός CheckPoint σημείωσε αύξηση κατά 128% στις προβολές του ιστότοπου μεταξύ 24 Φεβρουαρίου και 13 Απριλίου και έλαβε πολλά μηνύματα από τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού του στούντιο ζητώντας υποστήριξη για τους εργαζομένους τους καθώς μεταβαίνουν σε απομακρυσμένη εργασία.
“Εργαζόμαστε σκληρά για τη δημιουργία πόρων ψυχικής υγείας, οι οποίοι είναι συγκεκριμένοι για αυτήν την περίοδο εγκλεισμού λόγω COVID-19, σε θέματα όπως το πώς να δώσουμε προτεραιότητα στην αυτο-φροντίδα και την ευεξία όταν απομονώνεσαι και εργάζεσαι από το σπίτι”, είπε η διευθύντρια του CheckPoint Charity Sarah Crowe. “Παρατηρήσαμε επίσης ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούσαν την παγκόσμια σελίδα πόρων ψυχικής υγείας και η αφοσίωσή μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυξήθηκε επίσης”.
Οι διάφοροι στρεσογόνοι παράγοντες του COVID-19 μπορούν να εκδηλωθούν και ως σωματικές παθήσεις. “Λείπει η μη εικονική ανθρώπινη επαφή, το καθημερινό άγχος, η αβεβαιότητα του μέλλοντος και το να έχω την οικογένεια και τους φίλους μου στην Ιταλία μου προκάλεσαν πονοκεφάλους και ακαμψία στο λαιμό”, αποκάλυψε ο προγραμματιστής της Feral Interactive, Seb Cossu. “Η γιαγιά μου και εγώ είχαμε προγραμματίσει να περάσουμε τα 30α και 90α γενέθλιά μας μαζί, αλλά, με την πανδημία, δεν θα έχουμε την ευκαιρία”.
Η προτεραιότητα της ψυχικής ευημερίας των εργαζομένων, λοιπόν, βρισκόταν και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των σχεδίων πολλών προγραμματιστών. Η Ubisoft, η οποία απασχολεί σχεδόν 16.000 άτομα, επέτρεψε σε ορισμένους εργαζόμενους να επιστρέψουν στο σπίτι για να εργαστούν εξ αποστάσεως και να είναι πιο κοντά στους φίλους και την οικογένειά τους. Για υπαλλήλους που δεν μπορούν να ταξιδέψουν στο σπίτι, τα στούντιο έχουν εφαρμόσει στρατηγικές για να παρέχουν επιπλέον βοήθεια.
Η Remedy δημιούργησε μια εσωτερική υποδομή υποστήριξης σε μια προσπάθεια εξασφάλισης της ψυχικής ευεξίας των υπαλλήλων της. “Έχουμε πολλούς ανθρώπους που μετακόμισαν στη Φινλανδία και δεν έχουμε απαραίτητα δίκτυο υποστήριξης, όπως οι περισσότεροι από εμάς που ζούσαμε εδώ όλη μας τη ζωή”, είπε ο Puha. “Θέλουμε οπωσδήποτε να βεβαιωθούμε ότι όλοι γνωρίζουν ότι είμαστε εδώ για αυτούς”.
Αυτή η υποδομή υποστήριξης επεκτείνεται σε κάθε εργαζόμενο της Remedy. Οι καθημερινές ενημερώσεις στ Slack επιτρέπουν στους υπαλλήλους να γνωρίζουν τι αντιμετωπίζει η “ειδική ομάδα” της εταιρείας για τον COVID-19 – ένα τμήμα που αποτελείται από τμήματα πληροφορικής, ανθρώπινου δυναμικού και εσωτερικών επικοινωνιών που ασχολείται με θέματα απομακρυσμένης εργασίας. Μια ανοιχτή γραμμή, που εξασφαλίζεται μέσω του παρόχου υγειονομικής περίθαλψης της Remedy, επιτρέπει στους εργαζομένους να συζητούν για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Έχουν δημιουργηθεί και άλλα κανάλια στο Slack, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να μοιράζονται εικόνες γευμάτων και κατοικίδιων ζώων ή να μοιράζονται συμβουλές σχετικά με τη διατήρηση σωματικής και ψυχικής υγείας.
Ένα υγιές και ευτυχισμένο εργατικό δυναμικό είναι επίσης καθοριστικής σημασίας για τη στρατηγική εργασίας της Riot. “Οι Rioters και οι οικογένειές τους είναι το κύριο μέλημά μου», είπε ο Donlon. “Θέλω την ομάδα υγιή, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Μερικοί από εμάς έχουμε παιδιά και ακολουθούμε τη διδασκαλία στο σπίτι ή αγαπημένα άτομα υψηλού κινδύνου για τα οποία πρέπει να παρέχουμε φροντίδα και, στη συνέχεια, υπάρχει το άγχος του συνόλου. Θα είμαστε εδώ για να τους υποστηρίξουμε μέχρι τέλους”.
“Η γνώση ότι το να νιώθεις διαφορετικά είναι φυσιολογικό, είναι υψίστης σημασίας εδώ”, είπε ο Crowe. “Είναι πολύ σημαντικό να δώσετε προτεραιότητα στην ψυχική σας υγεία γενικά, όπως και στη σωματική σας υγεία και να σημειώσετε ότι δεν χρειάζεται να είστε άρρωστοι για να δικαιούστε επαγγελματική υποστήριξη. Για πολλούς ανθρώπους, η πράξη του να πηγαίνετε στη δουλειά μπορεί να είναι ένα highlight και είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν πρέπει όλες οι εργασιακές αλληλεπιδράσεις να σχετίζονται με την εργασία. Εάν χρειάζεστε άμεση υποστήριξη, επικοινωνήστε με έναν ιατρό – δεν υπάρχει στίγμα στη φροντίδα της ευημερίας σας.”
Δεν είναι σαφές πώς θα αλλάξει η ανάπτυξη παιχνιδιών μετά την πανδημία, αλλά είναι σαφές ότι τα πράγματα θα αλλάξουν. Η απομακρυσμένη εργασία μπορεί να γίνει πιο διαδεδομένη, τώρα που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί. Οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία παιχνιδιών ή το τέλος των δημόσιων ανακοινώσεων για ημερομηνίες κυκλοφορίας μπορεί να είναι πιο συχνά φαινόμενα, καθώς οι αγχωτικές περίοδοι κρίσης γίνονται λείψανα του παρελθόντος. Κάθε φορά που το παγκόσμιο κλίμα επιστρέφει σε κάποια ομαλότητα, ελπίζουμε ότι όλοι – συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών – μπορούν να μάθουν από αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση.
“Νομίζω ότι ο κόσμος γενικά, οι κυβερνήσεις και πραγματικά όλοι οι άνθρωποι πρέπει να μάθουμε από αυτό”, είπε ο Puha. “Μόλις τελειώσει και επιστρέψουμε στη δουλειά, στο γραφείο μας, θα είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι να εργαστούμε πλήρως από το σπίτι, αν χρειαστεί. Αλλά το σχέδιο είναι να επιστρέψουμε στο γραφείο, όποτε αυτό θα γίνει”.
ign.gr