Κατηγορίες
AUTO-MOTO

Ο θρυλικός σχεδιαστής κινητήρα της Porsche Hans Mezger πεθαίνει στα 90

Όταν οι οπαδοί της Porsche χρησιμοποιούν τον όρο «κινητήρας Mezger», συνήθως αναφέρονται σε ένα υδρόψυκτο επίπεδο-έξι που χρησιμοποιείται σε μια ποικιλία 911s 996 και 997 γενιάς υψηλής απόδοσης. Αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα κινητήρες Mezger από αυτό.

Το αυθεντικό αεροψυκτικό flat-six των 9 λίτρων 911, το πανίσχυρο 917 του 917, το σπορ turbocharged Type 935 που κυριαρχεί στο σπορ αυτοκίνητο και το TAG-Porsche V-6 που τροφοδότησε μερικά από τα καλύτερα αυτοκίνητα της McLaren της Formula 1 όλα προήλθε από το μυαλό του Hans Mezger. Ο θρυλικός Γερμανός μηχανικός, ο οποίος εργάστηκε στην Porsche από το 1956 έως το 1993, πέθανε χθες στις 90, επιβεβαίωσε η αυτοκινητοβιομηχανία .

Ο Hans Mezger γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου 1929 στο Ottmarsheim, ένα μικρό χωριό κοντά στο σπίτι της Porsche της Στουτγκάρδης. Μεγάλωσε σε ένα πολιτισμένο νοικοκυριό, το οποίο οδήγησε σε ένα δια βίου πάθος για να παίζει πιάνο και τζαζ μουσική. Το 1945, ο Mezger απέφυγε να στραφεί στο γερμανικό στρατό μόλις λίγες εβδομάδες πριν από το τέλος του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, και αντίθετα συνέχισε τις σπουδές του. Σπούδασε μηχανική στο Πανεπιστήμιο της Στουτγκάρδης και μετά την αποφοίτησή του κατάφερε να βρει δουλειά στο τμήμα υπολογισμών της Porsche.

1964 porsche 901

Στη νέα εταιρεία σπορ αυτοκινήτων, ο Mezger ανέβηκε γρήγορα στις τάξεις. Προσχώρησε στο πρόγραμμα Formula 1 της Porsche το 1960, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του αερόψυκτου flat-οκτώ λίτρων που χρησιμοποιήθηκε το 804. Όταν τελείωσε αυτό το πρόγραμμα, έστρεψε την εστίαση σε οδικά αυτοκίνητα, οδηγώντας την ανάπτυξη του αερόψυκτου τύπου Type 901 έξι που τροφοδοτούσαν το 911. Αυτός ο κινητήρας ήταν η βάση και για τους 911 σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος έως ότου εμφανίστηκε το 1997 το υδρόψυκτο 996.

Το 1965, ο Ferdinand Piëch χτύπησε τον Mezger για να ενταχθεί στο νέο τμήμα ανταγωνισμού της Porsche, όπου ηγήθηκε του σχεδιασμού αγωνιστικών αυτοκινήτων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Mezger ανέπτυξε το flat-δώδεκα το 917, τον κινητήρα που οδήγησε την Porsche στην πρώτη γενική νίκη της στο Le Mans, αλλάζοντας για πάντα την εταιρεία. Ενώ η εστίασή του παρέμεινε στο αγωνιστικό αυτοκίνητο για το υπόλοιπο της καριέρας του, ο Mezger συνέβαλε ακόμα σε κινητήρες οδικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένου του 2.0-λίτρων flat-four στο 914.

hans mezger porsche 917

Ο Mezger ήταν επίσης μεγάλος υποστηρικτής του υπερσυμπιεστή. Έβαλε δύο στροβιλοσυμπιεστές στο επίπεδο-δώδεκα του 917 στο δραματικό αποτέλεσμα για τα αυτοκίνητα 917/10 και 917/30 Can-Am, τα οποία παρήγαγαν πάνω από 1000 ιπποδύναμη. Ξεκίνησε επίσης τους κινητήρες turbocharging 911, πρώτος με το 1974 2.1 RSR , ο οποίος έκανε περίπου 500 ίππους. Αυτό το αυτοκίνητο επηρέασε το πρώτο 911 Turbo road car, το οποίο με τη σειρά του οδήγησε στο Type-935 turbo flat-six που συνέχισε να τροφοδοτεί τα 934, 935, 936, 956 και 962. Αυτός ο κινητήρας με διάφορες μορφές έφερε την Porsche 13 Le Mans νίκες και έθεσε τα θεμέλια για τον κινητήρα το 959. Το Type-935 ήταν αξιόπιστο και ισχυρό – κλειδί για τη μαζική επιτυχία σπορ-αυτοκινήτου της Porsche στις δεκαετίες του εβδομήντα και του ογδόντα.

Ενώ ήταν πλοίαρχος επίπεδων κινητήρων, ο Mezger ήξερε πώς να κάνει περισσότερα. Η Porsche αξιοποιήθηκε από την McLaren για να αναπτύξει έναν υπερτροφοδοτούμενο V-6 για τα αυτοκίνητα της Formula 1 με την επωνυμία TAG. Το λεγόμενο TAG Turbo χρησιμοποιήθηκε στο εξαιρετικά επιτυχημένο McLaren MP4 / 2, το οποίο κέρδισε τους τίτλους του κατασκευαστή και του οδηγού το 1984 και το 1985, και τον τίτλο του οδηγού το 1986. Είναι ένας από τους κινητήρες για τους οποίους ο Mezger ήταν πιο περήφανος.

niki lauda και hans mezger

Τα τελευταία μεγάλα έργα του Mezger για την Porsche – ένα υπερτροφοδοτούμενο 2,65 λίτρων V-8 για την Indy και ένα V-12 για το F1 – δεν έφεραν την επιτυχία της εταιρείας, αλλά αποσύρθηκε ακόμα ήρωας το 1993. Ο τύπος-935 αναπτύχθηκε στο υδρόψυκτο επίπεδο-έξι που τροφοδότησε το 911 GT1 στη νίκη στο Le Mans το 1998, και αυτός ο κινητήρας προσαρμόστηκε σε χρήση οδικού αυτοκινήτου για τα μοντέλα 996 και 997 GT3, GT2 και Turbo.

Είχα την ευχαρίστηση να συναντήσω τον Mezger στο Rennsport Reunion της Porsche το 2018. Ήταν απαλός, αλλά χωρίς κόπο γοητευτικό και περισσότερο από χαρούμενος που μίλησε για την ιστορία του με τη μάρκα. Έμεινε συνδεδεμένος με την Porsche για το υπόλοιπο της ζωής του – η εταιρεία του έδωσε ακόμη και ένα 90ο πάρτι γενεθλίων πέρυσι.

hans mezger 911 turbo

Είναι δύσκολο να υπερεκτιμήσουμε τη σημασία του Mezger για την Porsche. Οι κινητήρες του βοήθησαν να μετατραπεί η μάρκα σε κυρίαρχη δύναμη στα σπορ αυτοκίνητα, τόσο στο δρόμο όσο και στην πίστα. Έτσι την επόμενη φορά που θα ακούσετε τον όρο “Mezger Engine”, γνωρίζετε ότι πρέπει να αναφέρεται σε περισσότερα από ένα.

roadandtrack.com